Yunanistan’daki facianın iç yüzü: Mültecilerin ifadeleri şoke etti

Kapasitesinin çok üzerinde insan bulunan teknenin batışı öncesi çekilen bir imaj de Yunan makamlarının resmi açıklamasıyla çelişiyor.

Yunan Kıyı Güvenliği, tekneyle görsel temas kurulduğunda, denizde ‘sabit bir rotada’ olduğunu açıklamıştı.Ancak imajlar teknenin sorun yaşadığını ortaya koyuyor.

Bu gönderiyi Instagram’da gör

YENİ ŞAFAK (@yenisafak)’in paylaştığı bir gönderi

Görüntüler doğrulandı

BBC’nin doğrulama servisi BBC Verify, bu imajın, kıyı güvenliğin teknenin kurtarılmaya muhtaçlığı olmadığını sav ettiği sırada ve şahsen kıyı güvenlik tarafından çekildiğini doğruladı.

Arka plandaki daha büyük geminin, göçmen botuna erzak vermesi istenen petrol tankeri Faithful Warrior olduğunu da doğruladık.

Yunan kıyı güvenlik vazifelileri teknenin İtalya’ya gerçek ilerlediğini ve kurtarılmaya gereksinimi olmadığını açıklamıştı.

BBC, bölgedeki başka teknelerin birebir saatlerdeki hareketinden yaptığı tahlille teknenin batmadan evvel en az yedi saat boyunca hareket etmediğini tespit etmişti.

Ancak artık, hayatta kalanların mahkemedeki tabirleri ile kıyı güvenlik tarafından alınan tabirleri ortasında önemli farklılıklar olduğunu gösteren evraklara de ulaşıldı.

İfadeler değiştirildi iddiası

14 Haziran’daki faciadan sonra dokuz Mısırlı insan kaçakçılığı ile bağlantılı suçlamalarla gözaltına alındı.

Ancak felaketten sağ kurtulan iki kişi, yaşanan trajediden Yunan Kıyı Güvenliği’nin sorumlu olabileceğini söyleyen göçmenlerin Yunan makamları tarafından korkutularak susturulduğunu sav ediyor.

Facia sonrasındaki bir ayda, kıyı güvenliğin balıkçı teknesini halatla çekerek batmasına neden olduğuna dair tezler ortaya atılmıştı.

BBC’nin kimliklerini korumak için Ahmed ve Musab ismini verdiği iki kişi ile Atina’da dikkat çeken açıklamalarda bulundu.

Yunan yetkililer ‘Susun’ talimatı verdi

Olay sırasında teknede olan bu iki kişi, teknenin kıyı güvenlik yüzünden alabora olduğunu sav ediyor.

Musab anlatıyor:

“Soldan bir ip bağladılar. Herkes dengelemek için teknenin sağ tarafına geçti. Yunan gemisi süratli hareket etti ve tekne takla attı. Onu (alabora olan tekneyi) oldukça sürüklemeye devam ettiler.”

Bu iki kişi, kıyı güvenlik tarafından kurtarılmadan evvel suda iki saat geçirdiklerini de anlattı.

Geçen süreyi tam olarak nasıl bildiğini sorduğumuzda Musab, saatinin hala çalıştığını söyledi.

Ahmed ve Musab, Kalamata’da karaya çıktıklarında, felaketin nasıl yaşandığını konuşmaya başlayanlara, Yunan yetkililerin, “susmaları” talimatını verdiğini öne sürüyor.

“Ölmediğiniz için şükredin”

Ahmed görüşmede yaşananları anlatıyor:

“İnsanlar buna (faciaya) Yunan kıyı güvenliğinin neden olduğunu söylediğinde, sorgudaki yetkili, tercümandan görüşülen şahsa konuşmayı kesmesini söylemesini istedi”

Ahmed, kurtarılanlara ‘ölmedikleri için şükretmeleri’ gerektiğinin söylendiğini de aktarıyor.

“Ölümden kurtuldun! Olay hakkında konuşmayı bırak! Bu hususta daha fazla soru sorma!” diye kendilerine bağırıldığını da öne sürüyor.

BBC’ye kimliklerini gizleme kuralı ile konuşan bu iki erkek, kendilerinin de Mısırlılar üzere suçlanacaklarından korktukları için sustuklarını savunuyor.

Ahmed ve Musab, suçlanan 9 Mısırlının teşhis sürecinde baskı olduğunu öne sürüyor.

Ahmed, “Sistem adil olsaydı, bu davada anlatacaklarımız olurdu” diyor.

İki erkek, tekneye binebilmek için 4 bin 500 Dolar ödediklerini anlatıyor. Ahmed’ın küçük erkek kardeşi de gemideydi. O hala kayıp.

İlk sözleri ortaya çıktı

Tekneden kurtulan beş kişinin mahkemeye sunulan birinci tabirlerinde, kıyı güvenliğin göçmen teknesini halatla çekmeye çalıştığına ait tabirler yer almadı. Lakin tıpkı beş kişinin tamamı yargıç karşısında faciaya halatla çekme teşebbüsünün neden olduğunu anlattılar.

Sahil güvenliğin sunduğu birinci tabirlerden biri şu halde:

“Bir kıyı güvenlik gemisi yardıma geldi ve apansız gemi alabora oldu. Kendimizi suda bulduk. Sonra bizi şişme botla kurtardılar.”

Ancak tıpkı şahit daha sonra hakime olanları şöyle anlattı:

“Yunan gemisi bizim geminin önüne halat bağladı ve bizi yavaş yavaş çekmeye başladı ancak halat koptu. İkinci halatı bağladıklarında evvel çekiliyormuşuz üzere hissettik lakin sonra gemimiz alabora oldu. Yunan gemisi hızlandı ve biz İngilizce bağırmaya başladık: Dur!”

BBC Verify grubu bu ifadeyi veren şahsa ulaşamadı ve bu yüzden sözlerini neden değiştirdiklerini soramadı.

Mısırlılar nasıl teşhis edildiI?

Yunan kıyı güvenliği başlangıçta halat kullanıldığını yalanladı. Lakin daha sonra bu açıklamadan geri adım atarak halat kullanıldığını kabul etti. Bunun hedefinin da sadece gemiye binip durumu kıymetlendirmek olduğu savunuldu. Halat bağlama olayıyla, balıkçı gemisinin alabora olmasında da en az iki saat olduğu argüman edildi.

Faciada seksen iki kişinin cesedine ulaşıldı. Birleşmiş Milletler 500 kadar kişinin daha hayatını kaybettiğini varsayım ediyor.

Yunan makamları, suçlanan Mısırlı erkeklerin bir kaçakçılık çetesinin kesimi olduğunu ve teknedeki başka bireyler tarafından da teşhis edildiklerini söylüyor.

Bu 9 kişi hatalı bulunmaları halinde ömür uzunluğu mahpus cezasına çarptırılabilirler.

Bu şahısların gemideki davranışlarına ait farklı sözler var. Kimileri şüphelilerin, gemidekilere makûs davrandığını argüman ederken, kimi öteki tanıklıklar da onların yardım etmeye çalıştığını söylüyor.

Ancak Ahmed ve Musab, hayatta kalanlara dokuz Mısırlıyı suçlama talimatı verildiğini argüman ediyor. Bu talimatın kıyı güvenlik yetkililerince verildiğini de söylüyorlar.

Musab, Mısırlı şüpheliler için, “Hapse atıldılar ve hatalarını örtbas etmek isteyen Yunan makamları tarafından haksız yere suçlandılar” diyor.

Facia, Yunanistan Yüksek Ceza Mahkemesi’nden bir savcı yardımcısı tarafından soruşturuluyor. Lakin Birleşmiş Milletler’in de yaptığı bağımsız bir soruşturma daveti şimdiye kadar göz arkası edildi. Avrupa Komitesi, Yunanistan makamlarının soruşturmasına güvendiğini açıkladı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir