TÜKONFED Başkanvekili İbrahim Güllü, kredi kartıyla yapılan ödemelerde işletme sahibinin tüketiciden ek fiyat talep etmesinin 5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunun 17. Maddesi’ne terslik oluşturduğunu söyledi.
Güllü, “İşletmelerin kredi kartıyla yapılan ödemelerde ek fiyat istemeleri, yani tüketiciden alınan komisyon/hizmet bedeli ismi altındaki fiyatlar haksız ve kanuna alışılmamıştır. Bu karşıtlık Tüketici Mahkemelerinin emsal olarak nitelendirilebilecek kararlarıyla da tescillenmiştir. Üye işyerleri, kart hamillerinin yapmış oldukları mal ve hizmet alımlarının bedelini banka kartı ya da kredi kartıyla ödeme taleplerini kabul etmek zorundadır.” sözlerini kullandı.
Bu zorunluluğun indirim devirlerinde de geçerli olduğunu söyleyen Güllü, işyerlerinin, kart hamillerinden kartın kullanılması hasebiyle komite ve gibisi bir isim altında ek ödeme bulunmasını isteyemeyeceğinin altını çizdi.
Bu karara ters davranılması durumunda, üye işyerinin muahedesini yapan kuruluşlar tarafından üye işyeri mukavelesinin feshedileceği bilgisini veren Güllü, bu durumda işyeriyle 1 yıl mühletle yeni bir mukavele yapılamayacağını vurguladı.
FAİZİYLE BİRLİKTE İADE ETMELERİ GEREKİYOR
Güllü, kredi kartıyla ödeme yapılması nedeniyle komite, hizmet bedeli yahut gibisi bir isim ismi altında ek bir ödeme alan işletmelere verilen cezayı şöyle açıkladı:
“Ödemeyi yapan tüketicilerimiz mahkeme kararını emsal göstererek Tüketici Hakem Heyetine müracaat yapabilir ve paralarının iadelerini ticari faiziyle birlikte geri alabilirler. Ayrıyeten bu türlü bir durumla karşılaşan tüketicimiz Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumuna ve Ticaret Bakanlığı bünyesinde bulunan Haksız Fiyat Kıymetlendirme Konseyine şikayette bulunabilir. Bu işletme hakkında pos aygıtı iptal edilerek 1 yıl mühletle mukavele yapamamasının yanı sıra fahiş fiyat ve haksız ticari uygulama nedeniyle 6502 sayılı kanunun 77. Unsuru’nun 13. fıkrası uyarınca 550 bin 59 lira ceza uygulanır ve bu ceza her yıl yine kıymetlendirme oranında artış yapılmaktadır.”